Distorition på Nørrebro 30. maj 2018.
Foto: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix

Distorition på Nørrebro 30. maj 2018.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Thomas Fleurquin: Distortion skal nok skrue endnu mere ned for tis og larm. Det lover vi

Den københavnske Distortion-festival er i gang, i år for 20. gang. Manden bag Distortion svarer her på den årlige kritik af larm, tis, for mange jyder og kaos i forbindelse med festivalen.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Jeg forstår godt, at der er begyndende mæthed blandt Københavns beboere overfor Distortion. Jeg vil i den anledning gerne sige tak, fordi børnefamilier fra Nørrebro og Vesterbro har båret over med os i så lang tid. Vi har faktisk 20 års jubilæum i år!

Jeg vil også gerne sige undskyld for to ting, som vi ikke har været gode nok til: Den første er urin. Det driver mig til vanvid, at nogen som helst, uanset tilstand og fuldskab, kan finde på at tisse på døre og i opgange og baggårde, hvor folk bor.

For vi kan ikke være bekendt at låne byen, hvis vores gæster ikke respekterer den. Vi har i alle årene optimeret og optimeret - og i de kommende dage vil der være 1.556 toiletter opstillet under gadefesterne, selvom kommunen kun kræver, at vi opstiller 1.350.

Vores sikkerheds- og risikovurdering er på 170 sider, og hvert havebord og hver en højttaler er vendt frem og tilbage for at mindske lydgener

Vi har også allieret os med 60 natteravne (den gode frivilligorganisation som hjælper unge med at opføre sig respektabelt), ud over vores faste Tryghedskorps på cirka 100 mand, de knap 800 frivillige og omtrent 100 medarrangører (lokale butikker, foreninger og pladeselskaber).

Urin er efter min mening den største udfordring under Distortions gadefester, og vi giver ikke op, før det kommer på et niveau, som vi københavnere kan leve med. Jeg har selv boet i Studiestræde og på Vesterbro det meste af mit københavnerliv, så jeg er 100 procent på beboernes side med hensyn til at bekæmpe urin. Jeg er overbevist om, at vi kan komme problemet til livs, hvis vi bliver ved.

Det næste, som jeg gerne vil undskylde for, er, hvor dårlige vi har været til at kommunikere til beboere og den brede offentlighed om, hvad Distortion egentlig er, hvem der står bag, og hvad er meningen med galskaben er. ’Orchestrated Chaos’ er vores berygtede slogan, men jeg kan forsikre om, at nu om dage er det meget mere ’orchestrated’ end ’chaos’.

Selskabet og sekretariatet bag Distortion planlægger hver eneste begivenhed nøje og i tæt dialog med politi, brandvæsen, regionen, trafik, kultur og fritid, og især folkene fra teknik- og miljøforvaltningen. Vores sikkerheds- og risikovurdering er på 170 sider, og hvert havebord og hver en højttaler er vendt frem og tilbage for at mindske lydgener.

Få begivenheder i Europa kan præstere en så sikker og stabil afvikling af knap 80 scener og over 150.000 besøg - på en festival som er nærmest gratis!

Vores sekretariat bruger ni intensive måneder på planlægningen. Vi besvarer samtlige beboerhenvendelser og tager dem alle seriøst. Distortion fremkommer måske uorganiseret, men få begivenheder i Europa kan præstere en så sikker og stabil afvikling af knap 80 scener og over 150.000 besøg - på en festival som er nærmest gratis! Men vi har ikke være gode nok til at gøre os selv attraktive overfor vores kernepublikum, københavnerne.

Jeg har aldrig set så mange, glade mennesker samlet på et sted som under Distortion. Jo, på Roskilde Festival og på tv-optagelser fra 1992, hvor Danmark efter sigende vandt en fodboldpokal. Men der skal noget til for at skabe en folkefest af den slags, der rækker ud over ’fordrukken ungdom’. Jeg tror, at København har godt af at blive vendt på hovedet en gang om året. Det er netop den slags frisind, som definerer byen og adskiller os fra svenskere.

Det er netop den slags frisind, som definerer byen og adskiller os fra svenskere

Larmende musik kommer der også mindre og mindre af under gadefesterne de kommende år. Vi er meget enige med Københavns Kommune om at begrænse lydniveauet under Distortion og i byen generelt året rundt. I 2017 skruede vi gevaldigt ned, og stemningen blev kun bedre af det.

Vi fik halveret antallet af klager i forhold til 2016, og vi håber på at halvere dem igen i år. Verdensmusik, pensionist-disko på plejehjem, børnedistortion, Gaystortion, Sort Distortion (100% afrikanisering) og den slags ikke-elektroniske begivenheder har vi aldrig haft så mange af som i år.

Det store løfte for fremtiden er, at vi vil bekæmpe tis og alle former for destruktiv adfærd. Men vi vil fortsætte med at holde en fest, som er fuldstændig magisk og unik – og som resten af verden misunder os. Jeg besøger stort set samtlige gadefester for at mærke de forskellige stemninger og kigge kritisk på dem, og jeg må sige, at stemningen under Københavns Distortion er fantastisk og euforisk.

At Distortions gæster kun skulle være jyder og folk fra provinsen er også en skrøne. Vores publikum består af cirka 92 procent københavnere og udenlandske gæster, hvorimod danskere fra resten af landet udgør de resterende 8 procent.

Så myten om en fordrukken fest med dårlig provinsstemning får altså ikke lov at stå uimodsagt herfra. Vi har flere gæster fra udlandet end fra Jylland – det er åbenbart vigtigt for nogle af vores kritikere (jeg har dog personligt intet imod jyder).

Den årlige Distortion kræver meget af beboere og myndighederne, og vi kan og skal gøre det bedre for hvert år, der går. Men Distortion er trods alt blevet et af Danmarks store flagskibe ude i verden og dermed et levende bevis på, at København kan noget, som ingen anden by kan.

Så tak herfra til alle københavnere for at låne os byen. Vi lover at spule den over et par gange, inden vi rykker festen videre«

Og så skal vi ikke glemme, at der er et sted mellem 80.000-150.00 gæster (med op mod 15.000 turister fra udlandet), som får en livsbekræftende oplevelse uden sidestykke i København.

Så tak herfra til alle københavnere for at låne os byen. Vi lover at spule den over et par gange, inden vi rykker festen videre.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce