Udateret portæt af den italienske opdagelsesrejsende Christopher Columbus. (AP Photo)

Udateret portæt af den italienske opdagelsesrejsende Christopher Columbus. (AP Photo)

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Columbus er kommet i klemme: Bliver beskyldt for folkemord 500 år efter sin død

Var Columbus ophavsmand til et overlagt folkemord? Eller var han en frejdig opdagelsesrejsende, der uforvarende kom til at sætte en kæde af begivenheder i gang? Diskussionen har ført til drastiske skridt.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Da jeg i sin tid skulle vælge, hvor jeg ville tilbringe den dag, Latinamerika markerede som 500-årsdagen for Christoffer Columbus’ ankomst til Latinamerika – det var 12. oktober 1992 – besluttede jeg at tage til Cuzco i Peru. Det blev en helt speciel og gribende oplevelse, for mens regionens regeringer hejste flag, holdt skåltaler og pyntede op som en officiel hyldest til Colombus og hans såkaldte opdagelse af Den Nye Verden, vandrede Cuzcos indianske befolkning tavse ned fra de omgivende bjerge og samledes til fem minutters sorgfuld stilhed på byens plads.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts