Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningJeg vil gerne opfordre Folketingets partier til at stemme nej til den nye miljøzonelov, som lige nu er på vej gennem Folketinget. Ikke, fordi jeg ikke gerne vil have renere luft i vores byer. Der er intet, jeg hellere vil. Men fordi jeg frygter, at loven bliver en sovepude, som betyder, at vi de næste mange år ikke får lavet lovgivning, der reelt beskytter befolkningen mod luftforureningens svøbe.
Lovforslaget om miljøzoner, som stiller nye krav til tunge dieselkøretøjer, er langt mindre ambitiøst end i Sverige, og en forsker har helt rigtigt kaldt forslaget for »signalpolitik«. Og der er grund til at sætte mere ambitiøst ind mod luftforurening.
I løbet af det seneste år er der kommet ny forskning fra både Sverige, England, Tyskland og Københavns Universitet, der viser, at dieselforurening er et langt større problem, end myndighederne i Danmark har erkendt. Vi ved nu, at ca. 10 procent af alle dødsfald i Danmark er relateret til luftforurening, og at en meget stor del af disse skyldes vores egne dieselkøretøjer.
Intet af denne forskning er indgået i det lovforberedende arbejde, og Folketingets politikere er derfor tilsyneladende ikke klar over problemets omfang.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Bliv en del af fællesskabet på Politiken
Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Prøv nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar