Debatindlæg afNora Marie Andersen

Går på Silkeborg Højskole og talte i denne uge på 'Røst Festival', der blev afholdt af KØS, Museum for kunst i det offentlige rum

Efter grænsekontrollen er blevet indført kan jeg ikke længere smutte i Brugsen efter mælk uden mit pas i pungen.

Mindretalsdansker: Ved den dansk-tyske grænse flettes sprog og kulturer sammen. Hvor ville det være skønt, hvis det var sådan ved alle Europas grænser

Lyt til artiklen

Grænsen er en del af mit liv. For tre år siden blev den konkret. Nu er det ikke længere muligt at smutte til Brugsen efter en liter mælk, hvis man ikke kan finde sit pas. Passet har nu fået sin faste plads i pungen, for nu – tre år efter at grænsekontrollen er blevet indført – vanker der bøder, hvis man ikke har passet på rette sted.

Jeg er del af det danske mindretal i Sydslesvig. Som mindretalsdansker har jeg længe været bevidst om, at jeg har to nationaliteter, to fædrelande og to modersmål. Men kun ét pas. Jeg er dansker, men født, opvokset og bor i Tyskland som en del af det danske mindretal i Sydslesvig.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her