Når man hæver blikket og skuer ud over den mangfoldighed, som metroen bringer rundt fra minut til minut hver eneste dag hele året rundt, så er det tankevækkende, hvor stor betydning et effektivt, tilgængeligt og billigt kollektivt transportmiddel kan have for vores dagligdag, arbejdsliv og fritidsliv. Det kan jeg nogle gange glemme, når jeg lige som alle andre hopper ind og ud af toget alene fokuseret på den næste destination.
Indvielsen af Cityringen i dag nagler dog pointen fast: Det udvidede under- og overjordiske system af tog og stationer bliver en af hovedstadsområdets største og vigtigste transportmuligheder, og det bliver en gevinst til alle, der vælger at købe billet. Jeg er derfor stolt over at kunne være vidne til, hvordan et godt politisk forarbejde blandt et flertal af Folketingets partier og et velfungerende samarbejde mellem stat og kommuner her små 15 år senere kan resultere i et kollektivt transporttilbud af høj kvalitet. Ordet kvalitet er i denne sammenhæng essentielt.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.