Debatindlæg afHans-Henning Terp-Hansen

sanger og ingeniør

Det er ingen, der forventer, at alle I unge skal ud af gymnasiet med 12 i snit. Ja, ingen forlanger, at I skal i gymnasiet.

Din lykke afhænger ikke af et snit på 12: De fleste af mine karakterer lå lige i midten. Jeg lever i dag et rigtig dejligt liv

Lyt til artiklen

Kære Alberte Sehested. I lørdagens udgave af Politiken beskriver du, hvordan skolesystemet knækker dig og gør unge omkring dig syge og nedslidte. Jeg vil gerne udfordre dit syn på systemet, der faktisk meget mere er mulighedernes ocean end et system, der knækker unge.

Efter grundskolen og 10. klasse læste jeg to håndværksuddannelser. Sidenhen ville jeg læse til ingeniør. Det kræver, hvad der svarer til en matematisk studentereksamen. Sammen med mange andre tog jeg den på ni måneder. 43 lektioner om ugen. En aflevering om dagen. Jeg fik ikke 12 i det hele. Faktisk ikke i noget af det.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her