Debatindlæg afTobias Johnsen

Konsulent

Al den snak om incitamenter til grøn omstilling er bare skåltaler. Det ved man som hybridbilejer.

Bilejer: Har danske embedsmænd været på kursus i sovjetisk bureaukrati for at udtænke, hvordan flere danskere vælger en el- eller plug-in-bil?

Lyt til artiklen

Klimakampen begynder med en selv, lyder det gang på gang fra visse politiske partier, grønne lobbyorganisationer og klimakrigens troldehær på de sociale medier. ​

Den opfordring har min husstand nu fulgt. Det bedste ville selvfølgelig være at afstå fra bilkørsel, det næstbedste at være med i en delebilsordning og det tredjebedste at købe en ren elbil. Nuvel. Med et såkaldt ’grønt’ billån sanktioneret af Danmarks Naturfredningsforening har vi gjort det fjerdebedste og købt en plug-in-hybridbil (den gamle ’fossilbil’ kan køre sine sidste kilometer i Østeuropa, hvis CO2-udslip som bekendt ikke belaster det nationale danske klimaregnskab). Min kone kan nu køre på arbejde og næsten tilbage igen på el, og jeg tager cyklen de 20 kilometer hver vej i al slags (regn)vejr.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her