0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bilejer: Har danske embedsmænd været på kursus i sovjetisk bureaukrati for at udtænke, hvordan flere danskere vælger en el- eller plug-in-bil?

Al den snak om incitamenter til grøn omstilling er bare skåltaler. Det ved man som hybridbilejer.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Casper Dalhoff
Foto: Casper Dalhoff
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Klimakampen begynder med en selv, lyder det gang på gang fra visse politiske partier, grønne lobbyorganisationer og klimakrigens troldehær på de sociale medier. ​

Den opfordring har min husstand nu fulgt. Det bedste ville selvfølgelig være at afstå fra bilkørsel, det næstbedste at være med i en delebilsordning og det tredjebedste at købe en ren elbil. Nuvel. Med et såkaldt ’grønt’ billån sanktioneret af Danmarks Naturfredningsforening har vi gjort det fjerdebedste og købt en plug-in-hybridbil (den gamle ’fossilbil’ kan køre sine sidste kilometer i Østeuropa, hvis CO2-udslip som bekendt ikke belaster det nationale danske klimaregnskab). Min kone kan nu køre på arbejde og næsten tilbage igen på el, og jeg tager cyklen de 20 kilometer hver vej i al slags (regn)vejr.

Med al den snak om eldrevne biler og omlægning af strømforbruget til tidspunkter, hvor vinden blæser, skulle man tro, at der var penge at spare ved at sætte bilen til at lade om natten. Men som så ofte i klimadebatten viser der sig et janushoved, når man kradser lidt i overfladen. Man får faktisk den mistanke, at de danske embedsmænd havde været på kursus i sovjetisk bureaukrati, da de udtænkte, hvordan man får flere danskere til at vælge en el- eller plug-in-bil. ​

For det første har vi nogle af verdens højeste elpriser, hvilket i sig selv ikke er fremmende for omlægningen af energiforbruget til el.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter