Debatindlæg afLene Reinseth Koch

Kontaktperson i socialpsykiatrien

Som ansat i psykiatrien har man fornemmelsen af, at det er et spørgsmål om tid, før der sker noget fatalt.

Ansat i psykiatrien: Er det rimeligt, at jeg skal være bange for at tage på arbejde?

Lyt til artiklen

Socialpsykiatrien har ændret sig markant gennem de 22 år, jeg har været en del af den. Borgergruppen er blevet langt mere kompleks, og dele af den er blevet farlige for mig som ansat. Det er ikke ualmindeligt at modtage borgere med domme for vold – herunder vold mod personalet.

Der er dage, hvor jeg spørger mig selv, om det er rimeligt at skulle være bange for at tage på arbejde. Hvor jeg har svært ved at forsvare over for mig selv, at jeg bliver med at tage afsted, når jeg inderst inde frygter, at det er et spørgsmål om tid, før der sker noget fatalt. Det er endnu vanskeligere at skulle forsvare det over for mine nærmeste, når jeg ikke længere selv tror på min egen sikkerhed.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her