0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Læser om moderne kunst: Mal en pik! Blend en fisk! Lav lort i en dåse! Nej tak. Fri mig for kunst, der efterlader os nøgne tilbage med den rå nihilisme

Få nu de pikhoveder ud af museerne. Jeg savner Grundtvig, H.C. Andersen, Kuhlau, Oehlenschläger, Kierkegaard og Goethe. Alle samtidige romantikere

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

’Pikhoved!’, tænkte jeg, da jeg så Michael Kviums malerier af mænd og deres pikke.

Værkerne på det moderne museum var kommet ind på samme vis som kejserens nye klæder: Der var engang, hvor bedragere kom ind på museet og forlangte en formue. De malede ud af ingenting og bildte museet ind, at hvis man var dum eller talentløs, kunne man ikke se kunsten. Hverken farverne, mønstrene eller de små detaljer.

I dag består komikken i, at erfarne voksne mennesker – de moderne kunstnere og deres kritikere – som kan låne af den vestlige civilisations 2.500 år lange hukommelse, stadig opfører sig som de voksne i ’Kejserens nye klæder’, der finder nydelse i intetheden.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere