Jeg er oprigtigt glad for, at I kom og hørte min tale til Det Udenrigspolitiske Selskab – og endnu gladere for, at I har brugt tid på at skrive det indlægt til mig, som Politiken trykte 22. februar. Mange tak for jeres spark i røven i kampen for en grøn og bæredygtig verden. I bringer håb og energi ind i klimakampen, og I holder os politikere til ilden.
I skriver, at jeg skal bruge mit ministerium mere aktivt i klimakampen. Det er jeg helt enig i. Jeg er glad for at kunne svare jer, at vi er godt i gang. Udenrigsministeriet har siden november sidste år arbejdet efter en samlet bæredygtighedsstrategi. Det er den første af sin slags. Jeg har nu udnævnt en klimaambassadør, vi har oprettet 15 klimafrontposter på udvalgte ambassader, og vi har etableret et grønt kontor her i ministeriet, som koordinerer på tværs af alle vores indsatser.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.