Jeg kan jo ikke forstå – sikkert fordi jeg bare er en dum edb-mand – hvorfor der ikke må være forskel på, hvad man leverer ude i de enkelte kommuner. Eller sagt på en anden måde: Hvis der ikke må være forskelle, hvorfor nedlægger man dem så ikke bare?
Jeg kommer jo fra det private. Her giver ’omfordeling’ ikke mening. Slet ikke ’udligning’. Ingen bliver rigere – samlet set. Du flytter en sum penge fra én kommunekasse til en anden kasse. Når det endelig skal være, er den givende kommune bedst stillet. Den tvinges til at tænke nyt for at kompensere for tabet. Den modtagende er i realiteten den dårligst stillede. De kan fortsætte, som de altid har gjort. Og når man gør, som man altid har gjort, vil der ske det, som altid er sket. Det er en fattig kommune, der fortsætter ad samme vej – og forbliver en fattig kommune.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.