Debatindlæg afKamil Piotr Karpicki

Betonarbejder

I alt for mange år har arbejdsgiverne betalt udenlandske byggearbejdere for lidt og presset os til dårlige arbejdsforhold. Derfor er 3F’s overenskomstkamp uhyre vigtig.

Jeg er betonarbejder, og jeg er fra Polen. For nogle arbejdsgivere er det en invitation til at behandle mig som en maskine

Lyt til artiklen

Jeg er uddannet betonarbejder og har de seneste 7 år arbejdet på mange forskellige byggepladser i Danmark. Og så er jeg fra Polen, og netop det er udslagsgivende for, at mange arbejdsgivere undervurderer mit arbejde. Folk som mig tjener ikke det samme som danskerne, ligesom arbejdsgiverne lader hånt om vores sikkerhed og giver os ringere vilkår. ​​​​​

Mit første job i byggebranchen var som maler. Jeg havde arbejdet lidt med rengøring, men nu var jeg blevet henvist til et malerfirma af jobcentret, så jeg havde en kontrakt som en af de eneste på den byggeplads. På pladsen var vi både folk fra Polen og fra flere afrikanske lande, og jeg fik fra starten at vide, at jeg ikke måtte fortælle mine kolleger, hvad jeg fik i løn.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her