Debatindlæg afJanne Tolstrup

professor på Statens Institut for Folkesundhed ved SDU

Sprit, håndvask og afstand gør det ikke alene. Vi har også brug for opfindsomhed.

Professor i epidemiologi: Det er nu big data-folk, ingeniører og helt almindelige Ole Opfindere skal på banen

Lyt til artiklen

Visse lande som f.eks. Sydkorea har haft held til at overkomme coronakrisen. Derfor argumenterede flere, herunder jeg, for, at vi skal lære af dem og bl.a. have en bredere teststrategi, hvor man ikke blot tester de meget syge, men også dem med milde symptomer. ​​

Efterfølgende har jeg fået en del reaktioner, som kort kan sammenfattes som: Nej! Nej, det kan ikke lade sig gøre. F.eks. forklarede en velmenende kollega mig det praktisk umulige i at opspore smittede i hobetal.Vi kan jo altså ikke ringe til så mange mennesker, som han sagde. Ringe … ? Men vi har jo e-Boks? Vi skal ikke ringe til nogen. De, der testes positive, kan modtage en mail med instruktioner om, hvordan de og pårørende skal forholde sig – isolation og karantæne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her