Debatindlæg afLawand Hiwa Namo

Skribent og taleskriver

Blå partier har kæmpet for at liberalisere taxamarkedet, så advokaten kan hyre en billigere vogn. Men hvor er kampen for liberalisering af advokatmarkedet, så taxachaufføren kan hyre en billigere advokat?

»Jeg håber, at du aldrig får brug for en advokat«: Advokater er alt, alt for dyre og nyder godt af bizarre særregler

Lyt til artiklen

Jeg håber, at du aldrig får brug for en advokat. Hvis det alligevel sker, kan du godt forberede dig på smerten, når regningen lander. For en advokat med fem års anciennitet i Storkøbenhavn tjener over 97.000 kr. om måneden. Og partnere i de store advokatselskaber tjener millioner af kroner som resultat af gamle privilegier, der er sikret gennem loven. Da politikerne gik reform-amok, fik ledige, lærere og sundhedspersonalet prygl på tur. Men advokatbranchen sneg sig uden om hårde reformer. De har stadig en enorm magt, som jeg mener, bør ses efter.

I Danmark har advokater møderetsmonopol modsat i Sverige – noget som stammer fra Christian IV’s tid i 1638. Det betyder, at det kun er advokater, der må repræsentere borgerne i retten, medmindre at der er tale om bestemte småsager. Monopolet skaber en naturlig efterspørgsel. Oven i hatten bestemmer advokatvirksomhederne selv hvem og hvor mange jurister, der skal modtage nådegaven og uddannes til advokater. Hvis kapitalismen fungerede som den skulle, ville travlhed på advokatkontorerne føre til langt flere advokatfuldmægtige. På den måde ville prisen og lønnen også falde til et naturligt leje. Noget tyder på, at systemet ikke fungerer.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her