0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Studerende: »Jeg er så træt​ af at høre på, hvor overraskende det er for jer hvide mennesker, at der er racisme i Danmark«

Det er tid til, at du som velmenende hvid dansker gør en minimal indsats for at sætte dig ind i, hvordan det er at være udsat for racisme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Foto: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg er så vanvittig skuffet over, at jeg bliver nødt til at sige det her. Men jeg er træt af dine racistiske jokes. Jeg er træt af, at du føler, du har ret til at lave jokes om mig og min hudfarve. Det viser kun din enorme privilegieblindhed og villighed til at ignorere den omfattende racisme, vi har i Danmark.

Jeg er også træt af, at du har vovemod nok til at sige, at jeg skal slappe af, når jeg siger fra over for dine racistiske bemærkninger. Det fortæller ikke bare, at du er ignorant, men at du med vilje ignorerer mit perspektiv, så du kan undgå at se i øjnene, at du er racist.

Tænk, at du kan tro, at racisme kun eksisterer i dine jokes og derudover kun et sted langt, langt herfra. Tænk, at du ikke er villig til at lytte til en, der hver evig eneste dag skal gå og tænke på, om han nu igen skal stoppes af politiet. En, som skal overveje, om vi er for mange brune i min venneflok, til at vi kan gå ud, hvor vi vil. Overveje, om det er en af de aftener, hvor en af jer lidt fuldere og voldeligere racister beslutter sig for at slå mig ned.

Jeg er træt af at høre på, hvor overraskende det er for jer hvide mennesker, at der er racisme i Danmark. Det er så vildt, at I kan sige, at I ikke anede det. Hver evig eneste gang jeg i mine 25 år i det her land har forklaret en hvid dansker, at jeg oplever racisme, bliver jeg mødt med: Er du sikker på, at det er på grund af din hudfarve? Eller: Du ser da hvid ud for mig.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter