Debatindlæg afAbdullah Mansouri

Læge

Det er vigtigt, at den praktiserende har en helhedsorienteret tilgang til sine patienter. Det gælder også livsstil og vægt.

Læges reaktion på tykaktivists opråb: Hvis Dina Amlund ikke kan lide lugten i bageriet, kan hun bare sige, at hun ikke er interesseret i et vægttab

Lyt til artiklen

Jeg forstår udmærket godt, at du som overvægtig kan føle sig stigmatiseret, hvis Gud og hvermand konstant opfordrer dig til vægttab. Men inde hos lægen er rammen for samtalen altså en helt anden. Jeg er i mit arbejde som læge forpligtet til at snakke om svære emner med mine patienter, netop fordi jeg er læge.

Sammen med patienten skal vi turde tale om overvægt og vægttab, også selv om det kan være svært. Netop det, at vi ved, at vi under konsultationen kan tage samtalen i trygge og respektfulde rammer, kan faktisk aftabuisere og udviske den herskende mistro om, at svær overvægt er selvforskyldt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her