Debatindlæg afDina Amlund

Tykaktivist og cand.mag. i Moderne Kultur

WHO Europe har adresseret vægtstigma som et sundhedsproblem i en publikation fra 2017, hvori de understreger, at læger og andre sundhedsfaglige bør undgå stigmatiserende sprogbrug. Der står stort på hvidt i publikationen, at vægtstigma fører til ringere behandling af tykke patienter og til øget dødelighed.

Tykaktivist og cand.mag.: Tykke mennesker 'føler' sig ikke stigmatiseret. De bliver det

Lyt til artiklen

Kære Abdullah Mansouri.

Da Politiken valgte at bringe mit debatindlæg, ændrede de min rubrik fra ’Sundhedsstyrelsen bør lytte til Dansk Selskab for Almen Medicin’ til ’Hvis lægen begynder at prædike vægttab, holder jeg op med at komme’. Jeg gættede på, at den nye overskrift ville lede over 10 vrede mænd hen til min Instagram og Facebook, hvor de ville skrive til mig, at hvis jeg ikke kunne lide lugten i bageriet, kunne jeg holde mig væk. Jeg gættede rigtigt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her