Debatindlæg afCecilie Refsager

1. reservelæge, kommende praktiserende læge

Hvis vi virkelig skal have en bedre ældrepleje og et bedre sundhedsvæsen, hvor patienten kommer først, kræver det massive omstruktureringer. Og tilførsel af økonomiske ressourcer.

Læge om plejehjemssagen: Kynismen er reglen frem for undtagelsen – i hele sektoren

Lyt til artiklen

Jeg har som mange andre set TV 2’s dokumentar ’Plejehjemmene bag facaden’ med ubehag. Men også med genkendelse og undren. Og herefter igen ubehag over endnu en debat, der trækker op til at være personfikseret frem for at fokusere på de strukturelle problemer, der ligger bag.

Jeg færdes tit på plejecentre i mit arbejde som læge. Både i lægevagten og under mine ansættelser hos praktiserende læger. Den adfærd, jeg ser afbildet i TV 2-dokumentaren, er på ingen måde enkeltstående. Faktisk vil jeg sige, at den form for kynisme og råhed er reglen frem for undtagelsen. Og ikke blot i ældreplejen, men i hele pleje- og sundhedssektoren.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her