Debatindlæg afInge Marstal

Professor emeritus i musikpædagogik

Det er vigtigt, at musik er en del af børns liv, længe før de starter i skolen.

Professor emeritus: Det absolut svageste led i den musikalske fødekæde er vuggestuer og børnehaver

Lyt til artiklen

I Politiken 7.9. har Jens Due og Palle Jespersen et meget fint indlæg ’Start med folkeskolens musikundervisning’, hvor de peger på betydningen af musikundervisning i folkeskolen, hvor vi møder alle børn. Jeg er meget enig i deres betragtninger. Men jeg tillader mig samtidig at pege på, at folkeskolen/grundskolen imidlertid allerede er næste led i den såkaldte musikalske fødekæde.

Det første og absolut svageste led i kæden er hele førskoleområdet, vuggestuer og børnehaver. Det er fuldstændig overladt til tilfældighederne, om børn synger og lytter til musik i daginstitutionerne. Faget musik er forsvundet som obligatorisk fag i pædagoguddannelsen, og ordet ’musik’ er kun nævnt i tre ud af de 306 videns- og færdighedsmål, der er beskrevet i uddannelsens bekendtgørelse fra 2014. Kun i de største byer kan der eventuelt oprettes et valgmodul i musik (med kun 10 ECTS-point), hvis omstændighederne tillader det.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her