I Politiken 7.9. har Jens Due og Palle Jespersen et meget fint indlæg ’Start med folkeskolens musikundervisning’, hvor de peger på betydningen af musikundervisning i folkeskolen, hvor vi møder alle børn. Jeg er meget enig i deres betragtninger. Men jeg tillader mig samtidig at pege på, at folkeskolen/grundskolen imidlertid allerede er næste led i den såkaldte musikalske fødekæde.
Det første og absolut svageste led i kæden er hele førskoleområdet, vuggestuer og børnehaver. Det er fuldstændig overladt til tilfældighederne, om børn synger og lytter til musik i daginstitutionerne. Faget musik er forsvundet som obligatorisk fag i pædagoguddannelsen, og ordet ’musik’ er kun nævnt i tre ud af de 306 videns- og færdighedsmål, der er beskrevet i uddannelsens bekendtgørelse fra 2014. Kun i de største byer kan der eventuelt oprettes et valgmodul i musik (med kun 10 ECTS-point), hvis omstændighederne tillader det.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.