0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Professor emeritus: Det absolut svageste led i den musikalske fødekæde er vuggestuer og børnehaver

Det er vigtigt, at musik er en del af børns liv, længe før de starter i skolen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Arkivfoto: Martin Lehmann

Fra 0. klasse skal der synges løs af sangskatten ved enhver anledning, skriver Inge Marstal i dette debatindlæg.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I Politiken 7.9. har Jens Due og Palle Jespersen et meget fint indlæg ’Start med folkeskolens musikundervisning’, hvor de peger på betydningen af musikundervisning i folkeskolen, hvor vi møder alle børn. Jeg er meget enig i deres betragtninger. Men jeg tillader mig samtidig at pege på, at folkeskolen/grundskolen imidlertid allerede er næste led i den såkaldte musikalske fødekæde.

Det første og absolut svageste led i kæden er hele førskoleområdet, vuggestuer og børnehaver. Det er fuldstændig overladt til tilfældighederne, om børn synger og lytter til musik i daginstitutionerne. Faget musik er forsvundet som obligatorisk fag i pædagoguddannelsen, og ordet ’musik’ er kun nævnt i tre ud af de 306 videns- og færdighedsmål, der er beskrevet i uddannelsens bekendtgørelse fra 2014. Kun i de største byer kan der eventuelt oprettes et valgmodul i musik (med kun 10 ECTS-point), hvis omstændighederne tillader det.

Til sammenligning havde pædagogstuderende tidligere mindst 132 timers obligatorisk musikundervisning ifølge lektor og ph.d. Mikkel Snorre Vils Bøjsen. Med andre ord svigtes førskolebørnene på det musikalske område på det tidspunkt i deres liv, hvor glæden ved musik, ved at synge og danse er helt åbenbar, og hvor modtageligheden er størst, og sanseapparatet er mest åbent. Den naturlige, umiddelbare og spontane musikalske udtrykslyst vil tørre ind allerede inden skolealderen, hvis ikke den er blevet stimuleret og udviklet af pædagogerne i daginstitutionerne.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts