Hvad har Jørgen Steen Nielsen, Rasmus Willig, Thomas Hebsgaard, Rasmus Thirup Beck, Magnus Bredsdorff, Søren Bjørn-Hansen, Peter Birch Sørensen, Adam Hannestad, Martin Bahn, Mathias Sindberg, Jesper Theilgaard, Thøger Kirk og Anders Morgenthaler til fælles?
De taler, optræder eller skriver om klima i den brede offentlighed, og så har de en penis (jeg har ikke set alle deres penisser med egne øjne, men det antager jeg for nemheds skyld, at de har).
Jeg har længe tænkt over, hvor stemmerne fra kvinderne i klimadebatten og klimajournalistikken er. Der er en del kvindelige politiske klimaordførere, men der er forsvindende få stemmer ude i det offentlige rum.
Faktisk kan jeg ved en hurtig Google-søgning kun finde tre hunkøns-klimajournalister: Vibeke Lyngklip Svansø på Berlingske, Ellen Ø. Andersen på Politiken og Marie Sæhl, DR. Jeg har aldrig mødt dem som moderatorer eller paneldeltagere ude i Cirkus Klima.
Grunden til, jeg undrer mig meget over det, er, at en af mine yndlings klimadebattører, filosof og matematiker fra KU og London School of Economics, Esther Michelsen Kjeldal, netop har udgivet sin første bog, ’Vi er sammen om at mærke det’. Hun er også en af grundlæggerne af Den Grønne Studenterbevægelse. Hun er skideskarp, men det er ikke særlig tit, jeg ser hende og hendes kvindelige medaktivister i klimadebatten, sammenlignet med de mandlige klimadebattører.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind
Skriv kommentar