Donald Trump forpester min nattesøvn. Forleden drømte jeg, at han havde sendt 1,4 millioner falske stemmesedler ud i delstaten Florida. Da jeg vågnede, vidste jeg, at antallet ikke var tilfældigt – det er antallet af tidligere straffede personer, som ellers skulle have haft lov til at stemme i år, men som alligevel ikke må. Det har republikanerne sørget for.
I 2018 stemte otte millioner mennesker i Florida. Næsten 70 pct. af dem stemte for et borgerforslag, ’Amendment Four’, som ville give tidligere straffede fanger stemmeretten tilbage. Den mister man i Florida, når man er straffet. At så stor en procentdel stemte for, viser, at både republikanere og demokrater synes, det er grundlæggende uretfærdigt, at tidligere straffede mister stemmeretten i al evighed. Det siger meget i en delstat, hvor Trump vandt i 2016, og republikanerne har siddet tungt på Floridas lokalstyre i årtier.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.