Debatindlæg afAmy Lynn Faircloth

antropolog, amerikaner bosiddende i Danmark

Med borgerforslaget ’Amendment Four’ og ’gerrymandering’ forsøger Trumps parti at underminere stemmeretten for marginaliserede grupper.

Herboende amerikaner: Se, hvordan Republikanerne gør alt, hvad de kan, for at forhindre de fattige i at stemme

Lyt til artiklen

Donald Trump forpester min nattesøvn. Forleden drømte jeg, at han havde sendt 1,4 millioner falske stemmesedler ud i delstaten Florida. Da jeg vågnede, vidste jeg, at antallet ikke var tilfældigt – det er antallet af tidligere straffede personer, som ellers skulle have haft lov til at stemme i år, men som alligevel ikke må. Det har republikanerne sørget for.

I 2018 stemte otte millioner mennesker i Florida. Næsten 70 pct. af dem stemte for et borgerforslag, ’Amendment Four’, som ville give tidligere straffede fanger stemmeretten tilbage. Den mister man i Florida, når man er straffet. At så stor en procentdel stemte for, viser, at både republikanere og demokrater synes, det er grundlæggende uretfærdigt, at tidligere straffede mister stemmeretten i al evighed. Det siger meget i en delstat, hvor Trump vandt i 2016, og republikanerne har siddet tungt på Floridas lokalstyre i årtier.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her