0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lektor: 13-skalaen fokuserede på den overordnede præstations positive elementer. 7-trins-skalaen opregner mangler

En genindførelse af 13-skalaen vil betyde et markant fald i præstationsangsten og en forøgelse af elevernes trivsel, kreativitet og virkelyst.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Arkivtegning: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Forleden dag havde min klasse besøg af en præst i undervisningen. I samtalen med ham opførte mine elever sig på en måde, jeg ikke altid ser i min normale undervisning. De turde række hånden op og stille ’dumme’ spørgsmål og give skæve svar. Det stod i skarp kontrast til den almindelige undervisning, hvor de samme elever holder sig til de sikre og kendte svar. Det, som sikrer deres karakterer og gennemsnit.

For mig som gymnasielærer er der ingen tvivl om, hvad årsagen er: 7-trins skalaens fokus på fejl dræber elevernes mod til at turde at sprænge rammerne, tænke kreativt og præsentere deres egne gode ideer i undervisningen. Frygten for at fejle overskygger deres mod til at fejle. Og jeg kan ærlig talt godt forstå mine elever.

7-trins skalaen afløste 13-skalaen i 2007. Mens den ældre skala fokuserede på den overordnede præstations positive elementer, er 7-trins skalaens karakterer primært baseret på en opregning af mangler i opfyldelsen af de faglige målsætninger – fra uvæsentlige mangler over mindre mangler til adskillige mangler. Med andre ord: Vi giver karakter ved at tælle fejl i elevernes opgave.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce