Debatindlæg afBo Jensen,

Lektor i historie, dansk, religion og latin

En genindførelse af 13-skalaen vil betyde et markant fald i præstationsangsten og en forøgelse af elevernes trivsel, kreativitet og virkelyst.

Lektor: 13-skalaen fokuserede på den overordnede præstations positive elementer. 7-trins-skalaen opregner mangler

Lyt til artiklen

Forleden dag havde min klasse besøg af en præst i undervisningen. I samtalen med ham opførte mine elever sig på en måde, jeg ikke altid ser i min normale undervisning. De turde række hånden op og stille ’dumme’ spørgsmål og give skæve svar. Det stod i skarp kontrast til den almindelige undervisning, hvor de samme elever holder sig til de sikre og kendte svar. Det, som sikrer deres karakterer og gennemsnit.

For mig som gymnasielærer er der ingen tvivl om, hvad årsagen er: 7-trins skalaens fokus på fejl dræber elevernes mod til at turde at sprænge rammerne, tænke kreativt og præsentere deres egne gode ideer i undervisningen. Frygten for at fejle overskygger deres mod til at fejle. Og jeg kan ærlig talt godt forstå mine elever.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her