0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sine Plambech: MeToo fører ikke danske mænd i armene på thailandske kvinder

Vi skal holde op med at koble kampen mod sexisme i Danmark til asiatiske kvinders feminine kvaliteter og potentiel udnyttelse af kvinder i det globale syd.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Roald Als/Politiken-Tegning
Arkivtegning: Roald Als/Politiken-Tegning
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I MeToo-debatten hører jeg ofte en variant af argumentationen om, at ’for meget’ MeToo, feminisme og sexismefokus ender med at kaste stakkels forvirrede danske mænd i armene på villige feminine kvinder og sexarbejdere fra det globale syd.

Jeg har som antropolog i snart 20 år forsket i thailandske kvinders migration og ægteskaber, og der er ingen forskning, der peger på, at feminisme, antisexisme, MeToo osv. fører danske mænd i armene på asiatiske kvinder eller får flere danske mænd til at købe sex i Thailand eller andre steder.

At koble kampen mod sexisme i Danmark til asiatiske kvinders feminine kvaliteter og potentiel udnyttelse af kvinder i det globale syd er en fejlslutning, som vi skal gøre op med. For den er baseret på den præmis, at ligestilling det ene sted fører til uligestilling det andet sted. Med andre ord, at dansk ligestilling giver mere global uligestilling.

Det perspektiv er nedladende over for danske mænd, danske kvinder og feminister og ikke mindst over for kvinder i det globale syd, der betragtes som umælende og villige.

I min forskning har jeg endnu ikke mødt én dansk mand, der angav danske kvinders feminisme og antisexisme som grund til at rejse til Thailand og købe sex eller gifte sig med en thailandsk kvinde. De er sammen med thailandske kvinder af alle mulige grunde.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter