Det er ikke en naturlov, at vi danskere skal blive rigere og rigere. Men det tror vi efterhånden, og det skyldes vores mangeårige glorificering af neoliberalismen som økonomisk ideologi. Den gør os til tandhjul i en økonomisk vækstmaskine frem for mennesker på godt og ondt, og det bør vi indse snarest, for et opgør med neoliberalismen vil gøre verden bedre og måske endda sikre dens overlevelse.
Det mener historikeren Asser Amdisen, der sidste år udgav bogen ’En romersk mønt og hvad deraf fulgte’, som han kalder en rapkæftet version af økonomiens historie.
Men hvorfor behøver man overhovedet interessere sig for økonomi, så længe man har penge på kontoen sidst på måneden? Det har vi sat Asser Amdisen stævne for at få forklaret over telefonen fra hjemmearbejdsplads til hjemmearbejdsplads.
Jeg må indrømme, at jeg følte mig ramt, da jeg læste din bog. For hvis jeg skal være helt ærlig, opfatter jeg økonomi som en temmelig abstrakt størrelse, og jeg er ikke voldsomt optaget af den …
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar