Debatindlæg afDitte Marie Specht

Bestyrelsesmedlem i Anbragtes Vilkår

Vi er glade for, at regeringen vil styrke indsatsen for det gode børneliv. Men fokus bør være på mere stabilitet og kontinuerlighed og ikke opbrud og adoption.

Bestyrelsesmedlem i Anbragtes Vilkår: Som tidligere anbragt, kan jeg tælle fire folkeskoler og syv hjem før min tiårs fødselsdag. Det taler måske næsten for sig selv?

Lyt til artiklen

Børn er til i deres egen ret. Den værdikamp tager Socialdemokratiet gerne, og det er jeg, som tidligere anbragt, taknemmelig for. Men snak om adoption og tvangsadoption har fyldt utrolig meget i forbindelse med regeringens nye udspil til Barnets Lov. Flere adoptioner og tvangsadoptioner er ikke løsningen. Så simpelt er det, desværre ikke. Det vigtigste fokus for en lov, der for alvor vil børnene det bedste er kontinuitet. Pålidelig og fast kontakt til de samme voksne. For dig, kære læser, som måske selv er vokset op i det ’helt almindelige’ Danmark, hvor du har gode minder om børnefødselsdage og husker den årlige familietur efter juletræet, ved jeg, det kan være svært rigtigt at forstå, hvad det vil sige, og hvad det gør ved et menneske at have været anbragt.

Som tidligere anbragt, kan jeg tælle fire folkeskoler og syv hjem før min tiårs fødselsdag. Det taler måske næsten for sig selv? Det er for mange skift og brud i én barndom, hvis du spørger mig. Jeg er ikke specielt særlig; mange anbragte overlever skift og brud i deres barndom.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her