0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bestyrelsesmedlem i Anbragtes Vilkår: Som tidligere anbragt, kan jeg tælle fire folkeskoler og syv hjem før min tiårs fødselsdag. Det taler måske næsten for sig selv?

Vi er glade for, at regeringen vil styrke indsatsen for det gode børneliv. Men fokus bør være på mere stabilitet og kontinuerlighed og ikke opbrud og adoption.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mette Dreyer/POLITIKEN
Arkivtegning: Mette Dreyer/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Børn er til i deres egen ret. Den værdikamp tager Socialdemokratiet gerne, og det er jeg, som tidligere anbragt, taknemmelig for. Men snak om adoption og tvangsadoption har fyldt utrolig meget i forbindelse med regeringens nye udspil til Barnets Lov. Flere adoptioner og tvangsadoptioner er ikke løsningen. Så simpelt er det, desværre ikke. Det vigtigste fokus for en lov, der for alvor vil børnene det bedste er kontinuitet. Pålidelig og fast kontakt til de samme voksne. For dig, kære læser, som måske selv er vokset op i det ’helt almindelige’ Danmark, hvor du har gode minder om børnefødselsdage og husker den årlige familietur efter juletræet, ved jeg, det kan være svært rigtigt at forstå, hvad det vil sige, og hvad det gør ved et menneske at have været anbragt.

Som tidligere anbragt, kan jeg tælle fire folkeskoler og syv hjem før min tiårs fødselsdag. Det taler måske næsten for sig selv? Det er for mange skift og brud i én barndom, hvis du spørger mig. Jeg er ikke specielt særlig; mange anbragte overlever skift og brud i deres barndom.

Men det har konsekvenser. Alt for få tidligere anbragte lykkes med uddannelse og job, og som gruppe er vi en del af mange kedelige statistikker - med hjemløshed, misbrug, kriminalitet og forældre, som får anbragt egne børn. Det vidner om, at vi som samfund taber alt for mange af de børn, vi fjerner fra deres forældre. Det er ikke godt nok.

Hvis vi skal lykkes med en gennemgribende reform af anbringelsesområdet, så vi faktisk skaber bedre, tryggere og mere opbyggende tilværelser for de 13.000 børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet i Danmark, bliver vi nødt til at lytte til og inddrage de levede erfaringer, tidligere anbragte har med sig.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter