Jeg er indfødt sønderjyde, født i Haderslev og opvokset i Kolding, men har boet på Frederiksberg i snart to årtier.
Jeg står dermed med en fod i hver lejr i den krig mellem hovedstaden og Jylland, der i øjeblikket hærger på Christiansborg. Og lad mig slå fast: Krigen mellem by og land er fuldstændig latterlig.
Opportunistiske politikere, der fisker stemmer i det jyske vælgerhav, forpester det politiske klima og risikerer at smadre sammenhængskraften i landet.
Sandheden er, at det er provinsens stemmer, der afgør folketingsvalg. Det er især jyderne, der rykker rundt mellem blå og rød blok. En jysk stemme er derfor i højere kurs end en ræverød københavners. Rent matematisk er der faktisk også flere mandater at kæmpe om i Jylland per indbygger.
Det er ikke nyt, at Jylland er afgørende for valgenes udfald. Faktisk er det sådan, at hvis danskerne skal vælge mellem en jyde og en københavner som statsminister, har de siden 1968 uden undtagelse valgt jyden.
Også de næste årtier vil det være opportunt at tale hovedstaden ned og provinsen op. Men prisen bliver alt for høj. Vi risikerer et splittet Danmark, der bekriger hinanden, og som får svært ved at hele. Mister sammenhængskraften og ender med at stå svagere i en globaliseret verden.
Denne fordummende tendens til at tale forskellene op og København ned plager alle de store partier. I Venstre har man gang i en kvalmende forherligelse af Jylland.
Den tidligere skatteminister Karsten Lauritzen (V) er pludselig begyndt fra Folketingets talerstol at sige, at rigsretssagen for Inger Støjberg var en »møj« svær sag.
Den nu partiløse Støjberg brugte selv i et tv-interview ’a’ i stedet for ’jeg’ og taler om fine »københavnske saloner« modsat jyske produktionsvirksomheder. Undskyld mit danske, men: Jeg brækker mig!
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar