0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Borgmesterkandidat: Fremtrædende politikere er begyndt at tale jysk. Undskyld mit danske, men: Jeg brækker mig!

Politikere fra alle de store partier forsøger at vinde billige point ved at bevise, hvor jyske de er, mens de rakker ned på hovedstaden. Det er fordummende og en potentiel bombe under det danske fællesskab.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

SPLITTELSE. Det er farligt at spille beboere i forskellige landsdele ud imod hinanden, siger Michael Vindfeldt, og peger på, at det har skadet både USA og Storbritannien dybt.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg er indfødt sønderjyde, født i Haderslev og opvokset i Kolding, men har boet på Frederiksberg i snart to årtier.

Jeg står dermed med en fod i hver lejr i den krig mellem hovedstaden og Jylland, der i øjeblikket hærger på Christiansborg. Og lad mig slå fast: Krigen mellem by og land er fuldstændig latterlig.

Opportunistiske politikere, der fisker stemmer i det jyske vælgerhav, forpester det politiske klima og risikerer at smadre sammenhængskraften i landet.

Sandheden er, at det er provinsens stemmer, der afgør folketingsvalg. Det er især jyderne, der rykker rundt mellem blå og rød blok. En jysk stemme er derfor i højere kurs end en ræverød københavners. Rent matematisk er der faktisk også flere mandater at kæmpe om i Jylland per indbygger.

Det er ikke nyt, at Jylland er afgørende for valgenes udfald. Faktisk er det sådan, at hvis danskerne skal vælge mellem en jyde og en københavner som statsminister, har de siden 1968 uden undtagelse valgt jyden.

Også de næste årtier vil det være opportunt at tale hovedstaden ned og provinsen op. Men prisen bliver alt for høj. Vi risikerer et splittet Danmark, der bekriger hinanden, og som får svært ved at hele. Mister sammenhængskraften og ender med at stå svagere i en globaliseret verden.

Denne fordummende tendens til at tale forskellene op og København ned plager alle de store partier. I Venstre har man gang i en kvalmende forherligelse af Jylland.

Den tidligere skatteminister Karsten Lauritzen (V) er pludselig begyndt fra Folketingets talerstol at sige, at rigsretssagen for Inger Støjberg var en »møj« svær sag.

Den nu partiløse Støjberg brugte selv i et tv-interview ’a’ i stedet for ’jeg’ og taler om fine »københavnske saloner« modsat jyske produktionsvirksomheder. Undskyld mit danske, men: Jeg brækker mig!

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere