0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jordemoder: »Denne beretning er skrevet en morgen mellem to 13-timers nattevagter på en større fødegang«

Jordemødrenes hårde arbejdsvilkår hænger uløseligt sammen med de svigt, vi hører, at fødende og deres partnere lider under.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Bubandt
Foto: Martin Bubandt

Rettigheder til fødende hjælper kun, hvis jordemødrenes arbejdsvilkår også bedres.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I den seneste tid er der kommet mange historier fra de danske fødegange. Som autoriseret jordemoder har jeg selv arbejdet på to forskellige af slagsen uden for Region Hovedstaden i de 18 måneder, jeg har været uddannet. Jeg er selv gravid, og som jordemoder og fremtidig fødende står jeg sammen med dem, der nu siger fra og kræver bedre fødsler både for de nye familier og jordemødrene. Derfor er jeg medstiller på borgerforslaget ’Bedre fødsler – forslag om indførelse af rettigheder til fødende’.

Denne beretning er skrevet en morgen mellem to 13-timers nattevagter på en større fødegang i Danmark.

I nat blev jeg kaldt på arbejde i 10 ud af 13 timers rådighedsvagt (en vagt, hvor man står til rådighed for at blive kaldt på arbejde, hvis der mangler hænder), fordi der var brug for hjælp på fødeafdelingen. Lige da jeg mødte ind på hospitalet, assisterede jeg til en fødsel. Det vil sige, at jeg var med til selve forløsningen af barnet som ekstra jordemoder, da det er almindelig praksis at være to, hvis der opstår noget akut. Herefter satte jeg en hjertelydskurve på en kvinde, som ikke havde mærket sit barn, og som selvfølgelig var bekymret. Barnet havde det godt, men moderen var fortsat ængstelig. Da jeg kom ud fra stuen med den bekymrede kvinde, blev jeg sendt ind til en fødende, der var blevet sat i gang i tre døgn. Et udmattet par, som havde brug for støtte. Da parret hvilede en halv time på fødegangen, gik jeg til svangreafdelingen for at vurdere, om en kvinde i graviditetsuge 35 var gået i fødsel. Kvinden og hendes partner sad ude på gangen og havde ventet på mig, og kvinden havde meget ondt.

Jeg skulle samtidig være til rådighed for den igangsatte fødende kvinde, og derfor havde jeg ikke meget tid. Jeg fulgte parret til en stue, undersøgte kvinden og barnet i maven og gav hende morfin. Efter at have dokumenteret dette i journalen kom jeg ind på den fødestue, jeg oprindelig var ansvarlig for, og heldigvis var kvinden her ikke så langt i fødsel. Hun ville gerne hvile lidt mere, så jeg lyttede til barnet og gik ud fra stuen.

Afdelingsjordemoderen råbte på mig. Hun sagde, at kvinden, jeg lige havde givet morfin, nu havde pressetrang. Jeg skyndte mig at gøre klar på en fødestue, og afdelingsjordemoderen hentede den medicin, vi skulle bruge, hvis barnet var dårligt. Hvis man føder inden for fire timer efter at have fået morfin, kan barnet have vejrtrækningsproblemer. Kvinden blev kørt ind på stuen i en seng, mens manden løb helt målløs og bleg ved siden af. 20 minutter efter fødte hun. Heldigvis gik det godt, og barnet havde det fint. Forældrene var tydeligt chokerede, det ville de fleste være fem uger før terminsdatoen, men jeg kunne ikke nå at behandle chokket sammen med dem. Da moderkagen var født, og jeg havde været på stuen i en halv time efter fødslen, kom en anden jordemoder og overtog syningen af kvinden, efterfødselsforløbet og ansvaret.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere