Debatindlæg afAnne Lund

cand.oecon.

Som gravid må man se langt efter beskyttelse på det danske arbejdsmarked.

Gravid: Skal unge akademikere bare lade være med at få børn, eller hvor er det lige, vi gerne vil hen?

Lyt til artiklen

Jeg blev færdiguddannet med en baby i maven, og det var dårlig timing, men det er faktisk svært at planlægge sådan en graviditet helt præcist. Jeg var omkring 3 måneder henne og førstegangsgravid og skulle jo søge job som alle andre, så det gjorde jeg.

Men da jeg blev indkaldt til jobinterview ret hurtigt, fik jeg besked fra Jobcentret (I ved – dem, der beder mig om at sende 2 ansøgninger om ugen), at jeg skulle informere om min graviditet. For som jobkonsulenten sagde: »En ting er lov og rettigheder, en anden ting er praksis, og du vil blive stemplet, hvis ikke du informerer til jobsamtale ... «. For loven siger, at arbejdsgivere til en jobsamtale må stille alle de spørgsmål, de vil, om familieplanlægning o.l., de må bare ikke tage det med i deres overvejelser. Smuthul nr. 1.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her