Debatindlæg afEva Marianne Thune Jacobsen

Ph.d., mag.art., kultursociolog, fysioterapeut og forfatter

Slipper jeg mon nogensinde ud af coronaisolationen, så jeg kan nå at udleve mine planer og drømme?

Jeg er 75 år: Tiden er knap nu, for jeg har spildt et år af den del af mit liv, som er kortest og mest dyrebar

Lyt til artiklen

Tak for temaet ’Generation aflyst’ i Politiken i forbindelse med årsdagen for første coronanedlukning af Danmark, 11. marts. Otte unge mænd og kvinder i alderen 15 til 19 år beskrev status efter 12 måneder med corona. De unge er forskellige steder i deres livsforløb, men fælles for deres beretninger var en stærk ensomhedsfølelse, angst for gå glip af ungdomslivets fest og farver, angst for at miste deres venner og usikkerhed om deres fremtidsmuligheder med kæreste, uddannelse, arbejde og karriere.

Det er rørende og tankevækkende at læse de otte hudløst ærlige svar på, hvordan coronaen har indvirket på deres liv. Der er tale om afsavn og mentale belastninger, men også om refleksioner over det ansvar, som de unge følte sig nødsaget til at tage over for sårbare ældre.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her