Debatindlæg afIda Strøier Bøge

Studerende

Hvorfor boycotter vi en vaccine, vi ikke engang ved om medfører større risiko for blodpropper, mens vi velvilligt stikker piller, vi ved kan seksdoble risikoen for selvsamme bivirkning, i hånden på helt unge piger?

Studerende: Hvorfor er blodpropper først en vigtig bivirkning, når det ikke kun er unge kvinder, der rammes?

Lyt til artiklen

Nyheden om den mulige sammenhæng mellem AstraZeneca-vaccinen og en forøget risiko for blodpropper har vakt røre de seneste dage. Det er glædeligt, fordi det selvfølgelig ikke er holdbart, hvis vi øger risikoen for blodpropper i befolkningen. Men hvorfor er risikoen for blodpropper først en vigtig bivirkning, når den mistænkes i en vaccine?

Da jeg som teenager startede på p-piller, krævede det ingenting. Min daværende læge udskrev p-pillerne over mail, og da jeg undrende spurgte, om han ikke ville tage mit blodtryk inden, kaldte han mig overreagerende. Jeg fik intet at vide om, hvilke faresignaler jeg skulle være opmærksom på, og jeg var aldrig til tjek igen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her