Pårørende til danske fremmedkrigere retfærdiggør ikke nødvendigvis deres familiemedlemmer eller gør dem til ofre. Det viser indsigter fra mit ph.d.-projekt. I stedet er de skeptiske over for deres begrundelser for at rejse til konfliktzonen. Udsigten til at kunne opholde sig i et afradikaliserende miljø hos pårørende i Danmark er endnu et vægtigt argument for at hente de 19 danske børn hjem fra de syriske fangelejre. Tirsdag 16. marts afslørede Ekstra Bladet via et læk fra Forsvarets Efterretningstjeneste, at de danske børn, som er fanget i syriske lejre, risikerer at blive kidnappet af Islamisk Stat med det formål at give dem militær træning.
Argumenterne for at hjemtage børnene er både menneskeretlige, sikkerhedsmæssige, humanitære og sundhedsfaglige. Argumenterne imod er politiske. Som en del af mit ph.d.-projekt har jeg gennem de sidste to et halvt år undersøgt fremmedkrigerfænomenet i Danmark. Jeg har lavet interviews med nogle af de pårørende til de danske fremmedkrigere, som har tilsluttet sig Islamisk Stat eller Al-Qaeda.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.