0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gymnasieeleven Rahimas opråb til politikerne: Nu er det på tide, at I tager stilling: Ønsker I et Danmark for dem, der kan og vil?

Vi blev opfordret til at blive integreret, tage en uddannelse og gøre os klar til det danske arbejdsmarked og det danske samfund. Nu bliver vi bedt om at rejse igen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn/Jacob Ehrbahn
Arkivfoto: Jacob Ehrbahn/Jacob Ehrbahn

Rahima Abdullah.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kære politikere.

Der er en angst, der sidder i mig og rigtig mange andre folk, hvis liv er forbundet med en midlertidig opholdstilladelse. En angst, der sidder i folk, der venter på svar fra Udlændingestyrelsen, om de kan få fornyet deres opholdstilladelse. En angst, der skyldes den stabilitet, vi mangler i vores liv. En angst, I ikke tager hensyn til, når I træffer beslutninger, der vedfører os og vores liv.

Angsten er størst hos folk, som har fået afslag på forlængelse af deres opholdstilladelse. Det har 205 syrere fået, blandt andet min nærmeste veninde og klassekammerat, Aya Abu-Daher. Den angst, der er i Aya og folk i hendes situation, prøvede jeg at beskrive i mit digt ’Hjemsendelsesbillet’.

Selv når jeg bliver frustreret og ønsker at skrive et digt, kommer digtet ud på dansk. For jeg tænker det på dansk. Og på dansk sætter jeg ord på min smerte.

Da jeg kom til Danmark i 2015, lærte jeg meget om danskhed. Det var mit indtryk, at det aldrig er dansk at møde folk, der kan og vil Danmark, med en afvisning. Lars Løkke sagde, at Danmark er for dem, der kan og vil. ’Integration’ var det første ord, der blev skrevet på tavlen, da jeg startede i modtagerklassen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter