Debatindlæg afMing Ou Lü

Tidligere Asienkorrespondent for Kristeligt Dagblad

Vi oplever allerede i dag systemisk racisme mod mennesker, som har deres rødder i Kina. Forskere, universitetsstuderende, virksomheder etc., der har en tilknytning til Kina, møder diskrimination og mistænkeliggørelse.

Tidligere Asienkorrespondent: Jeg har kinesiske rødder og frygter den racisme, jeg ser vokse frem

Lyt til artiklen

Dengang jeg var korrespondent for danske medier i Kina, oplevede jeg at blive tilbageholdt og afhørt af kinesisk politi. Jeg har dækket andre menneskerettighedsovergreb i Kina og var nok den første journalist, der for alvor begyndte at skrive om Kinas voksende interesse for Grønland og blandt de første, der satte spørgsmålstegn ved de ulovlige metoder, som politiet tog i brug under det kinesiske statsbesøg i 2012.

Siden er tiderne skiftet. I dag er jeg bange for, at mine ord kan tolkes, som om jeg er på den forkerte side. Jeg er af kinesisk afstamning og oplever alt for ofte at blive gjort ansvarlig over for den måde, som Kina agerer på på den internationale scene og i hjemlig politik. Hvad gør jeg, den dag en forhånelse bliver til trusler og siden overfald?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her