0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tidligere Asienkorrespondent: Jeg har kinesiske rødder og frygter den racisme, jeg ser vokse frem

Vi oplever allerede i dag systemisk racisme mod mennesker, som har deres rødder i Kina. Forskere, universitetsstuderende, virksomheder etc., der har en tilknytning til Kina, møder diskrimination og mistænkeliggørelse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mette Dreyer/POLITIKEN
Arkivtegning: Mette Dreyer/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Dengang jeg var korrespondent for danske medier i Kina, oplevede jeg at blive tilbageholdt og afhørt af kinesisk politi. Jeg har dækket andre menneskerettighedsovergreb i Kina og var nok den første journalist, der for alvor begyndte at skrive om Kinas voksende interesse for Grønland og blandt de første, der satte spørgsmålstegn ved de ulovlige metoder, som politiet tog i brug under det kinesiske statsbesøg i 2012.

Siden er tiderne skiftet. I dag er jeg bange for, at mine ord kan tolkes, som om jeg er på den forkerte side. Jeg er af kinesisk afstamning og oplever alt for ofte at blive gjort ansvarlig over for den måde, som Kina agerer på på den internationale scene og i hjemlig politik. Hvad gør jeg, den dag en forhånelse bliver til trusler og siden overfald?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter