Debatindlæg afHediye Temiz

Kommunalbestyrelsesmedlem i Albertslund Kommune og socialrådgiverstuderende

Det er Mads og Anne, der skal have skæld ud. For det er dem, der ikke vil gå på samme gymnasium som Mohammed og Amina.

Socialrådgiverstuderende: Kære højrefløj, skal vi ikke sige tak til de unge med anden etnisk baggrund, der gør det, vi har bedt dem om?

Lyt til artiklen

Kære højrefløj, skal vi ikke lige stoppe op et lille sekund og sige tak. Sige tak til alle de unge med anden etnisk baggrund, der gør lige nøjagtig det, vi har bedt dem om. De uddanner sig. De dannes. De kæmper for at blive en del af samfundet. Dernæst kan vi så begynde at skælde dem ud, der skaber problemerne. Og det er ikke Mohammed og Amina, men Mads og Anne. For det er Mads og Anne, der ikke vil gå på samme gymnasium som Mohammed og Amina.

Jeg har gået på et såkaldt ’ghettogymnasium’. Fra 2014 til 2017 gik jeg på Høje-Taastrup Gymnasium. Det var det bedste. Jeg havde de dygtigste medstuderende og endnu dygtigere undervisere. Men en ting gik mig helt vildt meget på. Fra mit første år til mit tredje år på skolen ændrede elevsammensætningen sig markant. Der var flere, der hed Mohammed og Amina, og færre, der hed Mads og Anne. Det var et problem dengang og er et endnu større problem nu, og mange rektorer rundtom i landet har længe råbt højt om nogle af de store udfordringer, der er ude på gymnasierne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her