Debatindlæg afLea Tolstrup

Vejen til et job, hvor jeg kan bruge mine kompetencer, har været svær, angstprovokerende, fuld af håb og håbløshed og til tider ensomhed. Det er voldsomt at lytte til, at unge i samme situation kaldes dovne og snobbede.

Jeg er på en gang lettet over ikke længere at være en del af systemet og bekymret for den næste generation af nyuddannede, der skal igennem

Lyt til artiklen

Efter regeringens seneste reformudspil er tv-skærme og aviserne igen fulde af historier om unge, arbejdsløse akademikere – arketypen på det mest forargelige, dovne og forkælede, Velfærdsdanmark har produceret.

For to år siden blev jeg postergirl i den debat, efter jeg her i Politiken skrev dagbog om min kamp for at vinde fodfæste på arbejdsmarkedet som nyuddannet. Mit personlige vidnesbyrd forvandlede sig til en politisk kampplads. Københavns beskæftigelsesborgmester kaldte min slags luddovne, og beskæftigelsesministeren råbte op om, at min slags ikke skulle føle sig for fine til at sidde i Netto.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her