For nylig sagde statsministeren noget, som bliver ved med at ekkoe i mit hoved: »Tror I virkelig, det er sådan, at jeg som Danmarks statsminister står op om morgenen og er helt vild for at sende flygtninge tilbage til Syrien?«. Det var underforstået, at svaret på det spørgsmål er nej. Det underbygger Mette Frederiksens udtalelse fra 2015, hvor hun sagde: »Mennesker flygter ikke for sjov«.
Jeg bider ekstra mærke i den slags udtalelser, fordi jeg selv er flygtning. Jeg er 18 år gammel og født i Syrien, men i dag er jeg gymnasieelev og bor i Aalborg. For nogle måneder siden fik jeg og min familie afslag på forlængelse af vores opholdstilladelse. Udlændingestyrelsen forventer, at vi rejser tilbage til Syrien. Midt i et følelsesmæssigt kaos finder jeg trøst i, at Danmarks statsminister er klar over, at mennesker ikke flygter for sjov.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.