Debatindlæg afJane Hansen

Direktør, cand.mag.

Lærernes egen usikkerhed på retskrivning kan betyde, at de nedprioriterer den del af undervisningen.

Mangelfuld uddannelse: Gymnasielærere er generelt ikke sikre i retskrivning

Lyt til artiklen

Jeg læste med stor interesse en artikel i Politiken 15. oktober. Artiklen handlede om, at eleverne i gymnasiet generelt ikke er særlig dygtige til at skrive korrekt. I artiklen kom det også til udtryk, at det måske delvis skyldes dansklærernes nedprioritering af faget.

Jeg har arbejdet som gymnasielærer i dansk og har i over 25 år drevet min egen kursusvirksomhed, Danske Sprogseminarer. Min erfaring siger mig, at det ikke er hos eleverne, problemet ligger. Det ligger derimod hos underviserne, dvs. gymnasielærerne, men jeg tænker faktisk også på folkeskolelærerne. Når de ikke prioriterer undervisning i retskrivning, skyldes det efter min mening, at de er usikre mht. retskrivning. Jeg er ret overbevist om, at usikkerheden skyldes mangelfuld uddannelse i retskrivning. Så for at gøre noget ved lærernes manglende sproglige kompetence er man nødt til at se nærmere på deres uddannelse og gøre noget ved den.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her