Debatindlæg afPeter Nielsen

Finansanalytiker

Omikron er dråben: Frigiv patentrettigheder på covid-19-vacciner.

Både ude og hjemme raser pandemien igen. Det er nu vi skal ændre vaccinestrategien

Lyt til artiklen

Jeg skriver dette fra gate E05 i Amsterdam Schiphol Lufthavn, hvor jeg venter på min afgang mod Uganda. Det er lørdag morgen, og i går aftes testede 61 passagerer, der netop var ankommet på to fly fra Sydafrika, positiv for covid-19 i selv samme lufthavn. 61 passagerer svarer til 10 procent af de ombordværende, og det frygtes med god grund, at den høje smitteincidens skyldes den nye coronamutation B.1.1.529, også kaldet omikron.

Sydafrika ligger et par tusind kilometer syd for Uganda, så jeg er endnu ikke stort bekymret på egne vegne. Men det er der andre, der er. Både WHO og Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme, ECDC, har netop tilføjet omikron til deres respektive lister over coronavarianter med særlig høj risikovurdering. Adskillige lande verden over, herunder EU, har lukket for adgang fra Sydafrika og fem nabolande. Aktiemarkederne har også reageret stærkt negativt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her