Debatindlæg afDan Jørgensen

klimaminister (S)

Atomkraft giver bare ingen mening i Danmark. Og er stadig ganske risikabelt, selv om tilhængerne siger det modsatte

Dan Jørgensen: Jeg har altid anbefalet danske politikere, der flirter med ideen om atomkraft i Danmark, selv at tage turen til Ukraine

Lyt til artiklen

Forestil dig en spøgelsesby. Huse, skoler, det lokale tivoli forladt på få timer for 36 år siden. Sådan en by har jeg besøgt. Den ligger i Ukraine, og den hedder Pripjat. Men den forbindes med et andet navn: Tjernobyl.

Byen ligger nemlig tæt på det forulykkede atomkraftværk, og det var selvsagt ulykken i 1986, der gjorde, at de knap 50.000 indbyggere forlod den over hals og hoved. Jeg har besøgt byen. En skræmmende oplevelse, som gav stof til eftertanke. Jeg har altid anbefalet danske politikere, der flirter med ideen om atomkraft i Danmark, selv at tage turen til Ukraine. Den slags rejser er grundet den nuværende geopolitiske situation ikke mulig. Min opfordring lyder i stedet: Læs om ulykken.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her