Debatindlæg afSusanne Samuelsen

Institutchef, Københavns Professionshøjskole

Det er meningsløst, at regeringen nu reelt tvinger os til at lukke uddannelsespladser for sygeplejersker i København.

Udflytning kan give færre sygeplejersker i Storkøbenhavn

Lyt til artiklen

Politikerne forhandler i disse uger om den endelige ramme for udflytningsplanen af studiepladser. For Københavns Professionshøjskole er aftalen i øjeblikket skruet sådan sammen, at vi som uddannelsesinstitution mister 51 millioner kroner i perioden 2021-2025. Derudover skal vi finde nye penge til udflytningen inden for vores nuværende budget.

Jeg er med på, at vi er oppe mod en stærk dagsorden om decentralisering i den politiske debat. Men jeg vil her gøre endnu et forsøg med udgangspunkt i vores sygeplejerskeuddannelse, som uddanner hver tredje sygeplejerske i Danmark. Faktum er, at vi uddanner flere sygeplejersker i dag end i 2009 med færre medarbejdere, og vi gør det godt. Men jeg er meget bekymret for, om kvaliteten fortsat kan holde ved udflytning og yderligere nedskæringer.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her