Debatindlæg afMari Hauge Grønkjær

Psykolog, Milospsykologerne

Et bevidst metodevalg kan ikke stå alene, og en rent naturvidenskabelig medicinsk tilgang er ikke tilstrækkeligt i mødet med mennesker med psykisk lidelse.

Relationsarbejdet skal i fokus i psykiatrien

Lyt til artiklen

I et interview i Politiken (15.2.) beskriver forfatter Anna Rieders en omsorgstræthed, der hærger i den danske psykiatri: »Når ømheden går tabt, gør behandlingen det også«. Som tidligere patient fortæller hun om oplevelsen af at blive fremmedgjort, gemt bag diagnoser og symptomer og at blive omtalt som ’pt.’, i stedet for at hendes navn står i journalen. Dette er realiteten i store dele af den danske psykiatri, og vi ved i dag så meget om relationsarbejde, at det forekommer mig et stort mysterium, at der stadig arbejdes på denne måde.

Jeg forlod selv min stilling i psykiatrien sidste år, da jeg oplevede, at jeg som ansat ikke blev tilstrækkeligt set og varetaget som individ.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her