Debatindlæg afLasse Thorn,

formand i HK Privat Sjælland

Selv jeg, der i den grad går ind for ligestilling, har taget mig selv i at undervurdere kvinder på basis af deres køn. Hvis vi skal ud over vores ubevidste bias, må regeringen tage skrappere midler i brug end endnu en hensigtserklæring.

»Kvoter er for fisk og ikke for kvinder«: Argumentet er en klassiker. Men hvad med mændene?

Lyt til artiklen

Nu har der været snakket om at gøre noget ad frivillighedens vej lige, så længe jeg kan huske, og der er ikke sket noget som helst. Kvoter er helt sikkert vejen frem«.

Citatet er mit eget og kunne meget vel være skrevet i denne uge. Men faktisk er det ti år siden, jeg satte ord på mine tanker om kønskvoter i bestyrelser i et kommentarspor på dr.dk. Anledningen var en EU-kommissærs forslag om at kræve, at mindst 40 procent af bestyrelsesmedlemmerne i Europas største virksomheder skulle være kvinder i 2020.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her