Debatindlæg afSofie Berg Axelsen

formand for HK Handel Hovedstaden

Jeg tabte kæben, da jeg læste citatet fra cheføkonomen, der mener, at lønmodtagere kan klare et fald i reallønnen

Lyt til artiklen

Forleden snakkede jeg med et af vores medlemmer, der er salgsassistent i en dagligvarebutik. Han bor i en helt almindelig toværelseslejlighed i Herlev, men han er begyndt at se sig om efter noget mindre for at spare penge, hvilket ikke er nemt, når man arbejder i hovedstadsområdet og gerne vil bo i en overkommelig afstand til sit arbejde.

Derfor tabte jeg kæben, da jeg læste et citat fra cheføkonomen i Dansk Arbejdsgiverforening, der køligt konstaterede, at lønmodtagerne sagtens kan »håndtere et par kvartaler, hvor reallønnen går ned ad bakke«. Undskyld, men det er verdensfjernt, hvis arbejdsgiverne virkelig mener, at lønmodtagerne over en bred kam kan klare en periode med et decideret fald i deres realløn.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her