Debatindlæg afEva Marianne Thune Jacobsen

Ph.d., mag.art., kultursociolog, fysioterapeut, forfatter og pensionist

Jeg opfordrer politikere til at samarbejde med forskere, der har den relevante indsigt.

Før vi kan besvare det, har vi brug for samfundsforskernes indsigt

Lyt til artiklen

Jeg er træt af de politikere, sprogeksperter og borgere, der alle har forskellige meninger om, hvordan spørgsmålet om ja eller nej til forsvarsforbeholdet skal formuleres.

Jeg er mag.art. i kultursociologi og ph.d. i sundhedsvidenskab og har tidligere i det daværende Dansk Sundhedsinstitut arbejdet med spørgeskemaer og interviews i forbindelse med undersøgelser af målgruppers viden, holdninger og adfærd. Der er helt klare samfundsvidenskabelige regler for, hvordan spørgsmål og svarkategorier skal formuleres, så undersøgelser måler det, de skal i forhold til et givent formål. Det af regeringen foreslåede spørgsmål, »Stemmer du ja eller nej til, at Danmark kan deltage i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar?«, er tendentiøst. Hvem vil dog ikke gerne deltage i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar!

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her