Debatindlæg afKasper Støvring

ph.d., forfatter

Liberalisme er godt for verden – hvis bare den virkede. Det gør den ikke, og derfor må vi indrette os efter realismens forskrifter. Det er magt, der skaber orden og uden orden ingen frihed.

Kasper Støvring: Med Ukrainekrigen er liberalismen brudt endegyldigt sammen

Lyt til artiklen

Det er ingen nyhed, at liberalismen med krigen i Ukraine er brudt sammen. Rusland invaderer et selvstændigt land og bryder folkeretten, civile myrdes, verdensøkonomien rammes hårdt, og vi vil se sult og andre katastrofer bryde frem.

Liberalismens sammenbrud er dybt bekymrende. Det er måske overraskende at høre fra en konservativ som mig. Men som vesterlænding vil heller ikke jeg undvære den personlige frihed, den globale fred, demokratiet og den materielle velstand, ligesom også jeg holder af at kunne rejse frit i verden. De frie nationer har ifølge FN de lykkeligste mennesker med den højeste livskvalitet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her