Lige om lidt skal der stemmes om afskaffelsen af det danske forsvarsforbehold i EU. Det snakker vi ret meget om på Krogerup højskole, hvor jeg går lige nu. For nyligt blev der sagt til morgensamlingen, at eleverne samlet skal køres ned til stemmeboksen på fredag for at brevstemme. Måske sad der en enkelt til denne morgensamling og tænkte »Skal jeg stemme denne gang, eller skal jeg lade være?«. Men jeg tænkte »Hvorfor må jeg ikke stemme?«
Jeg sad der og havde for første gang i mit højskoleophold følelsen af, at der arrangeres noget på min højskole, hvor alle ikke kan være med. For jeg er den eneste ud af 120 elever på Krogerup højskole, der ikke kan tage med til stemmeboksen. Men i virkeligheden er jeg også en ud af rigtig mange medborgere, der ikke tæller med, når beslutningerne vedrørende samfundet skal træffes.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.