Debatindlæg afMorten Messerschmidt

Mf og formand for Dansk Folkeparti

Selv Politikens grundlægger havde forstand nok til at møde byrdefulde og unødvendige militære projekter med et velplaceret spørgsmål: Hvad skal det nytte? Det samme spørgsmål bør være afgørende, når danskerne skal stemme om forsvarsforbeholdet.

Morten Messerschmidts dundertale for et nej: Grundlæggende​ er tanken om et europæisk forsvar uden for Nato en kæmpe gave til Putin

Lyt til artiklen

Med fare for at blive beskyldt for at stjæle Politikens kronjuveler, tillader jeg mig at gøre avisens læsere opmærksom på et paradoks. Som bekendt blev ’Organet for den højeste Oplysning’ grundlagt af ikke mindst Viggo Hørup. Alligevel er det med forbløffende træfsikkerhed undgået både avisens ledere og øvrige redaktioner at iagttage den påfaldende lighed, der er mellem den igangværende debat om forsvarsforbeholdet og Hørups tale fra 1883, hvis fire centrale ord blev nærmest personificeringen af alt radikalt tankegods: Hvad skal det nytte?

Lad mig for at sætte bagtæppet minde om, hvad statsminister Mette Frederiksen i 2020 fortalte til Tænketanken Europa:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her