For nylig var jeg gæst i ’P1 Debat’. Emnet var jobcentersystemet, og spørgsmålet var, om jobcentrene gør mere skade end gavn. Med udgangspunkt i min egen historie kunne jeg kun sige ja. Jeg fortalte om at modtage breve fyldt med uforståelige paragraffer og trusler om sanktioner. Om at føle, at jeg skulle presses ned i systemets kasser, uanset hvor meget jeg skulle slås i stykker for at kunne passe i dem. Om at blive spurgt, om jeg dog ikke gerne ville være en god rollemodel for min datter. Om at blive så presset af systemet, at jeg til sidst måtte indlægges på en psykiatrisk afdeling.
En anden gæst var Socialdemokratiets beskæftigelsesordfører, Henrik Møller. Han mente, at jobcentrene gør det godt. Han mente også, at en stor del af kritikken kommer fra folk, der helst vil gå hjemme og hygge sig og derfor bliver utilfredse, når der bliver stillet krav til dem.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.