»Jeg vil ikke invitere mine venner fra klassen med hjem, fordi jeg føler skam over at bo her«. Sådan sagde en 10-årig pige til mig, da jeg for nylig blev vist rundt i de to værelser, som hun deler med sin mor og far på Udrejsecenter Avnstrup, der ligger i Lejre Kommune på Sjælland. Storesøsteren, der er 18 år, har netop fået lov til at flytte ind i sit eget værelse, som hun nu deler med en 19-årig ung kvinde fra en anden familie.
Børnefamilierne, der bor på Udrejsecenter Avnstrup, blev flyttet dertil fra Udrejsecenter Sjælsmark i Nordsjælland for nogle år tilbage. Det gjorde de på baggrund af en rapport, der viste, at børnene led af alarmerende mistrivsel. De blev lovet bedre forhold i Lejre Kommune, men sådan er det ikke gået. Hegn og pigtråd er godt nok skiftet ud med skov og flottere fysiske rammer, men frihedsberøvelsen og det psykiske pres er fortsat intakt.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.