Debatindlæg afRikke Bergmann

BA i litteratur og psykisk syg

Jeg føler mig som psykisk syg igennem mange år ramt af den tone, der figurerer i medier og i debatten lige nu. Det er på ingen måde alle psykisk syge eller skizofrene, der er farlige for andre.

Jeg har alle de andre symptomer, der hører med til skizofreni, men ikke dem, man kender fra medierne

Lyt til artiklen

Jeg har diagnosen simpel skizofreni.

Hvad er dine umiddelbare associationer, når du læser det? At jeg hører stemmer? Har hallucinationer? At jeg måske ligefrem er farlig? Jeg vil gerne med det samme punktere det, måske dramatiske, billede. Simpel skizofreni er en ikke særlig udbredt version af skizofreni, der ikke giver nogen hallucinationer overhovedet. Jeg hverken ser eller hører ting, der ikke er der. Jeg hører ikke stemmer, der fortæller mig, at jeg skal gøre forskellige ting, eller ser ting, der kunne være med til at opfordre mig til at begå noget voldeligt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her